El Ministeri d’Hisenda ha anunciat que preveu ajornar fins a octubre de 2028 les obligacions pendents vinculades als sistemes informàtics de facturació, regulades pel Reial decret 1007/2023 i conegudes habitualment com VeriI**factu.
L’objectiu és coordinar el seu calendari amb l’entrada en vigor de la factura electrònica obligatòria per a empresaris i professionals amb una facturació anual de fins a 8 milions d’euros.
Què és Veri*factu?
Veri*factu és el marc legal que exigeix que tot programari de facturació generi un registre de:
- emissió inalterable,
- signat criptogràficament i,
- acompanyat d’un codi QR en cada factura.
Existeixen dues modalitats principals de funcionament:
- Mode Veri*factu (Enviament directe): El sistema remet automàticament els registres de facturació a l’Agència Tributària (AEAT) en el moment exacte de la seva expedició. Les factures emeses sota aquest format incorporen l’etiqueta distintiva de «Factura verificable en la seu electrònica de la AEAT».
- Mode No Veri*factu (Conservació local protegida): El software no envia la dada en temps real, però guarda els registres de manera local mitjançant signatura digital i un hash encadenat que impossibilita l’alteració o l’esborrament posterior de factures sense deixar rastre.
Com funciona Veri*factu?
Quan s’emet una factura, el software de facturació genera un registre únic de la transacció que conté totes les dades de la factura, a més d’un identificador únic.
Una vegada creat, aquest registre s’envia a l’Agència Tributària i es genera un codi QR per a l’emissor de la factura, que permet verificar immediatament que la factura ha estat registrada correctament en la AEAT, aportant així una capa addicional de transparència.
En cas de necessitar anul·lar o modificar una factura, el sistema crea un nou registre que deixa constància de l’anul·lació o modificació, sense permetre esborrar el registre original. Això garanteix que la informació no pugui manipular-se sense deixar rastre.
Veri*Factu permet a Hisenda verificar cada factura mitjançant empremtes digitals (hash) i codis QR. Això assegura que els documents no puguin alterar-se després de la seva emissió i que tota transacció sigui traçable i segura.
Quan entra en vigor Veri*factu?
Les entitats que presentin l’impost de societats hauran de tenir adaptats els seus SIF abans de l‘1 de gener de 2027. La resta d’obligats tributaris, abans de l’1 de juliol de 2027.
Encara que haurem de seguir de prop la nota informativa publicada aquesta setmana, amb la possibilitat d’ajornar la implantació del sistema Veri*factu fins a octubre de 2028, per a fer-ho coincidir amb l’obligatorietat de la factura electrònica per a empresaris i professionals quan la facturació anual dels quals no superi els 8 milions d’euros.
Veri*Factu permet a Hisenda verificar cada factura mitjançant empremtes digitals (hash) i codis QR. Això assegura que els documents no puguin alterar-se després de la seva emissió i que tota transacció sigui traçable i segura.

Subscriu-te a la nostra newsletter
A qui afecta Veri*factu?
El nou sistema Veri*factu afectarà a tots els contribuents que desenvolupin activitats econòmiques, tant si estan subjectes a IRPF com si ho estan a l’impost de societats, i emetin les seves factures utilitzant un programari de facturació.
En què es diferencia Veri*factu de la factura digital?
Abans de realitzar qualsevol acció, és necessari aclarir les diferències entre Veri*factu i facturació electrònica. Dues exigències del fisc que van per camins diferents.
Veri*factu és un sistema control tributari per a reduir el frau, un ‘programari’ per a portar un control i auditoria de les factures emeses. De fet, no canvia la manera de facturar, sinó que genera un registre informàtic que pot ser comprovat per Hisenda.
La facturació digital és l’obligació d’usar mètodes exclusivament electrònics per a generar una factura, que no podrà ser via paper.
Tens dubtes sobre l’obligatorietat de Veri*factu?
Conseqüències i sancions per l'ús de programari no garantit
Continuar utilitzant fulls de càlcul (Excel), processadors de text (Word) o programes de gestió no adaptats que tinguessin la condició de softwares de facturació arribada la data límit constitueix una infracció tributària greu.
Segons l’article 201 bis de la Llei General Tributària, la tinença o ús d’eines que no garanteixin la inalterabilitat de les dades o permetin portar comptabilitats dobles pot comportar sancions de fins a 50.000 euros per exercici fiscal per a l’empresa usuària, elevant-se les sancions fins als 150.000 euros per als comercialitzadors de software no reglamentari.
Garanteixi el compliment normatiu amb Lladó Grup Consultor
L’adaptació a Veri*factu implica revisar processos comptables, coordinar-se amb proveïdors tecnològics i integrar sistemes amb garanties. Anticipar-se al termini legal evita bloquejos operatius i costos imprevistos d’última hora.
A Lladó Grup Consultor posem a la seva disposició un equip expert en assessorament legal, fiscal i de gestió corporativa. Li acompanyem en l’auditoria del seu sistema de facturació actual per a garantir una transició àgil, segura i totalment adaptada a les exigències de l’Agència Tributària. Contacti amb els nostres consultors i prepari la seva empresa per al nou marc digital.
L’adaptació a Veri*factu implica revisar processos comptables, coordinar-se amb proveïdors tecnològics i integrar sistemes amb garanties. Anticipar-se al termini legal evita bloquejos operatius i costos imprevistos d’última hora.
A Lladó Grup Consultor posem a la seva disposició un equip expert en assessorament legal, fiscal i de gestió corporativa. Li acompanyem en l’auditoria del seu sistema de facturació actual per a garantir una transició àgil, segura i totalment adaptada a les exigències de l’Agència Tributària. Contacti amb els nostres consultors i prepari la seva empresa per al nou marc digital.






